نمک سودمند نمک تصفیه شده یددار که برای افزایش طعم و مزه غذا مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف نمک یددار در حد توصیه شده برای تمامی افراد جامعه ضروری است.

 

نمک چیست.

نمک ماده ای معدنی است که از سدیم و کلر ساخته شده این املاح مهم ترین املاح در غذای روزانه انسان ها بشمار می رود در شیمی به نمک سدیم کلراید هم می گویند. نمک خوراکی در ته نشین ها و رسوب ها و چین خوردگی ها به صورت معدنی وجود دارد که به صورت سنگ نمک استخراج می شود همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان وجود دارد که قابل برداشت است.

نمک چه نقشی در بدن دارد.

یکی از ضروریات برای سوخت و ساز بدن نمک است و همچنین انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات توسط نمک امکان پذیر است. البته این ماده به مقدار محدود مورد نیاز است و باید به صورت متعادل مصرف شود برای مثال در هنگام بیماری اسهال و استفراغ و نیز فعالیتذ شدید بدنی با مصرف مقدار کم نمک می توانیم املاحی را که از دست داده ایم جبران کنیم.

نمک تصفیه شده
نمک تصفیه شده

چه مقدار نمک مورد نیاز بدن است

امروزه مصرف نمک در غذاها به ویژه در غذاهای آماده به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد که این رقم در کشور ما متاسفانه بالاست. و مطابق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک یک فرد پنج گرم است. ولی در کشور ما میزان مصرف نمک 2 الی 3 برابر این مقدار ذکر شده است. نمکی که ما دریافت می کنیم شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان پختن است.

مصرف زیاد نمک چه عوارضی دارد

1- مصرف نمک با میزان سکته قلبی در جامعه مرتبط است و نیز نمک باعث افزایش فشار خون می شود

2- مصرف نمک زیاد کلسیم را از استخوان ها جدا می کند و باعث می شود که کلسیم از طریق ادارار دفع شود و به همین دلیل استخوان ها نازک شده و باعث پوکی استخوان می شود این امر با افزایش سن شدت می یابد.

3- کاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می دهد طبق مطالعه صاحب نظران ارتباط نزدیکی بین مقدار مصرف نمک و ابتلای سرطان وجود دارد

4- کسانی که بیماری آسم دارند با افزایش مصرف نمک شرایط بیماریشان تشدید می شود یعنی اگر مستعد بیماری آسم باشند دچار به این بیماری می شوند  کاهش مصرف نمک همراه با سایر عوامل درمانی در بهبود این بیماری مفید است.

5- مصرف زیاد نمک باعث می شود مایعات در بدن حبس شوند ولی اگر مصرف نمک کاهش یابد وزن بدن کاهش می یابد در بعضی از افراد که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر هستند با کاهش مصرف نمک ورم شان کاهش می یابد.

ید چیست.

ید یک ماده حیاتی برای زندگی جانداران است که به صورت عمده در آب دریاها و اقیانوس ها و همچنین در خاک وجود دارد ید در بدن تولید نمی شود و نیاز بدن به ید نیز بسیار کم است ولی این مقدار کم نیز باید از طریق آب یا مواد غذایی تامین شود. با توجه به اینکه ید موجود در خاک در مناطق مختلف متفاوت است پس گیاهانی که در این خاک می روید و جانوران از آنها تغذیه می کنند ید کافی ندارند لذا جمعیت ساکن در این مناطق در معرض کمبود ید قرار دارند. ید عنصر اساسی برای تولید هورمون تیروئید و رشد و نمو مغز انسان و حیوانات است و لذا کمبود آن باعث آسیب مغزی می شود کمبود ید در رژیم غذایی انسان موجب بروز عوارض گوناگون می شود که به مجموع آنها اختلال ناشی از کمبود ید می گویند. این اختلال ها از بزرگی غده تیروئید(گواتر) تا عقب ماندگی فیزیکی و ذهنی(کرتنیسم) راشامل شوند.کم خرج ترین و موثرترین روش برای پیشگیری از این اختلال ها مصرف نمک یددار است. مزیت نمک یددار آن است که صرفنظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، توسط تمام اقشار جامعه و در تمامی فصول سال به یک نسبت  مورد استفاده قرار می گیرد.

نمک سمنان

نمک یددار تصفیه شده چیست و چرا باید از این نوع نمک استفاده کرد

نمک تصفیه شده نمکی است که تمام ناخالصی های آن حذف شده. نمک خوراکی باید از نوع تصفیه شده و یددار باشد نمک های که تصفیه شده اند به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند البته اگر نمک یددار به مدت طولانی (بیشتر از یک سال) ذخیره و نگهداری شود بخشی از ید خود را از دست می دهد برای آنکه ید نمک حفظ شود باید نمک را دور از نور آفتاب و رطوبت در ظرف در بسته پلاستیکی،چوبی،سفالی و یا شیشه ای رنگی و تیره نگهداری کرد و موقع اضافه کردن آن به غذا باید در موقع پختن در آخر طبخ غذا اضافه کرد تا ید آن حفظ شود.

نمک تصفیه شده نمکی است که ناخالصی های نامحلول مانند فلزات سنگین و نیز ناخالصی محلول مانند آهک،شن و ماسه طی فرایندی در کارخانه حذف شده است.

نمک تصفیه نشده به علت ناخالصی در افرادی که بیماری های کلیوی،کبدی یا گوارشی دارند و حتی مصرف مداوم آن توسط افراد سالم منجر به بروز ناراحتی گوارشی، کلیوی و حتی جذب آهن در بدن می شود

هنگام خرید توجه کنید که عبارت نمک یددار تصفیه شده بروی بسته های نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان صادراتی صنعتی خوداری کنید.

از کجا نمک تصفیه شده یددار سودمند را خریداری کنیم.

شما عزیزان برای خرید نمک تصفیه شده یددار سودمند کافیست از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *