نمک تصفیه شده سودمند نمکی است تصفیه شده طی فرایند تصفیه تمام ناخالصی هایش حذف شده و به آن عنصر ید که مورد نیاز بدن است افزوده شده است.

نمک به صورت عام که به کلر و سدیم گفته می شود، کلرور سدیم به صورت کریستال های سفید  با دانه های بسیار ریز در طبیعت وجود دارد. نمک طعام به ماده ای گفته می شود متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتا” از کلرور سدیم تشکیل شده است.

از شروع تاریخ زندگی بشری کاربرد کلرورسدیم به عنوان یک نوع چاشنی که به رژیم غذایی اضافه می شود کاملا”شناخته شده است و خواص ضد میکروبی نمک و خاصیت نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن ها روشی مرسوم و شناخته شده در زندگی افراد بشر بوده است.

در دنیای امروز به علت شیوع زیاد بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها معرفی شده است، تحقیقات نشان می دهد که از هر ۸۰۰ مورد مرگ و میر در کشور ۳۰۰ مورد آن ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده می باشد. میزان مصرف نمک در کشور ما  ۱۵-۱۰ گرم در روز برای هر فرد  است ولی این میزان بنا به توصیه سازمان های بین المللی بایستی به ۳-۲ گرم در روز کاهش پیدا کند.

نمک در طبیعت به دو شکل جامد (معادن نمک) و محلول در آب دریا وجود دارد. در نقاط مختلف ایران، معادن نمک به صورت معادن نمک و نمک دریا دیده می شوند. نمک به دست آمده از معادن، دارای ناخالصی هایی فراوانی است که برای سلامتی انسان بسیار مضر می باشد.

نمک تصفیه شده سودمند

از ناخالصی های که در نمک وجود دارد می توان به مواد نامحلول مانند شن، ماسه و خاک و مواد آلاینده که برای استخراج از معدن استفاده می شود و مواد محلول نظیر سختی (کلسیم و منیزیوم) سولفات و فلزات سنگینی از قبیل سرب، جیوه، ارسنیک، کادمیوم اشاره کرد

وجود این ناخالصی ها در نمک می تواند منجر به ظاهر شدن عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شده و در مواردی زیادی باعث مسمومیت می شود ، حتی باعث مانع شدن از جذب آهن در بدن شوند. بنابراین واحدهای تولید کننده نمک با تجهیز سیستم تصفیه توانسته اند با روش تبلور مجدد ناخالصی های محلول و نامحلول موجود در نمک را از بین ببرند و نمکی کاملا” بهداشتی تحت عنوان“نمک تصفیه شده” تبلور مجدد را تولید کنند

استفاده زیاد نمک و افزایش فشار خون مخصوصا در افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند ارتباط مستقیم دارد، به طور قطعی ثابت شده است. افزایش یافتن فشار خون نیز خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد.

مصرف زیاد نمک یا غذاهای شور چه عوارضی را به دنبال دارد؟

اگر نمک به مقدار مناسب و در حد اعتدال مصرف شود و کلیه ها سالم می ماند و عملکرد بهتری خواهد داشت و نمک مورد نیاز بدن تامین می شود، ولی در صورت استفاده بیش از اندازه نمک و مواد شور  در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع،اختلال ایجاد می سود نمک اضافی باعث زیاد جمع شدن آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود. استفاده زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و ایجاد بیماری های قلبی – عروقی مخصوصا در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که استفاده زیاد  نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات زیان بار دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و … نیز بر سلامت دارند.

نمک تصفیه شده سودمند

مهم ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی کدام ها هستند؟

– نمک آشپزخانه و سفره که زمان پختن غذا یا سر سفره به غذا افزوده می شود.

– انواع غذاهای آماده مثل سوسیس، کالباس،همبرگر و انواع کنسروها مانند کنسرو خورش ها، کنسرو سبزیجات و …

– انواع تنقلات شور مثل چیپس،چوب شور و لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک

– انواع شور و ترشی

– آجیل و مغز دانه های شور(پسته، بادام، فندق، گردو و …)

برای جلوگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

– اندازه نمکی که موقع پخت به غذا اضافه می کنید را کاهش دهید.

– برای دوی  از مصرف بی رویه نمک، از آوردن  نمکدان بر سر سفره خوداری کنید

– غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است استفاده از این مواد غذایی را محدود کنید.

– برای بهتر شدن طعم غذا و کاهش مصرف نمک در موقع تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن،شوید و …استفاده کنید.

– استفاده از غذاهای شور مانند آجیل شور،انواع فرآورده های غلات حجیم شده مانند چیپس و … را کاهش دهید.

– چون جوش شیرین حاوی مقادیر زیادی سدیم است و باعث  ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار می شود. بنابراین در افرادی که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک دارند مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود شود.

نمک یددار تصفیه شده سودمند چیست و چرا باید فقط از این نوع نمک استفاده کنیم؟

نمک تصفیه شده سودمند نمکی است کاملا بهداشتی که تمام ناخالصی های آن حذف شده است.

نمک خوراکی لازم است از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمک های تصفیه شده یددار به علت خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت طولانی تر حفظ می کنند.

– نگه داشتن و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور آفتاب و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و برای افزودن نمک به غذا در زمان پخت، لازم است نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

نمک ید دار تصفیه شده

– مصرف نمک تصفیه نشده به علت وجود ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم نیز باعث به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی جذب آهن در بدن می شود.

– همواره به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و علامت استاندارد و سیب سلامت  روی بسته بندی نمک ها توجه کنید.

– همواره دقت کنید که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته بندی نمک نوشته شده باشد و از خرید هر گونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» اجتناب کنید.

نمک و غذاهای شور باید به مقدار بسیار کم مصرف شود و همان مقدار کم نمک نیز باید فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

بسته بندی نمک

استفاده خرده یا عمده نمک، نحوه بسته بندی آن در کارخانجات را مشخص می کند. به همین دلیل این فرایند در مورد نمک تصفیه شده خوراکی با نمک صنعتی و نیز نمک مورد نیاز صنایع غذایی تفاوت دارد.

قیمت خرید نمک تصفیه شده یددار سودمند

تولید کنندگان نمک معتقد هستند که نمک هایی که از لحاظ رنگ و شکل سفید و تمیز هستند بهتر و با قیمت خوب به فروش می رسند نمک تصفیه شده نیز به طور معمول سفید تر از سایر نمک ها به نظر می رسد.
حتی اگر نمک از یک محل آلوده هم استخراج شده باشد عملیات تصفیه، همه مواد سمی و آلوده آن را از بین می برد

نمک تصفیه شده یددار سودمند از کجا را خریداری کنیم

شما عزیزان برای خرید نمک تصفیه شده سودمند لازم است از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *