نمک هیدراته نوعی نمک است که با آب پیوند مولکولی دارد و بیشتر کاربرد در صنعت زیبایی دارد.

نمک هیدراته چیست.

نمک هیدراته اصطلاحی است که موقع پیوند مولکولی نمک با آب اطلاق می شود. وقتی که نمک به یک مولکول آب پیوند می خورد به آن نمک هیدراته می گویند این نمک برخلاف نمک دریا و نمک هیمالیا که در وعده های غذایی جای دارد و بیشتر مصرف خوراکی دارد بیشتر در کاربردهای زیبایی استفاده می شود.

نمک هیدراته مثل نمک اپسوم به دلیل خلوص درمانی آن شناخته شده است معمولا در کاربردهای زیبایی و در  صنعت مراقبت از پوست به دلیل مزایای درمانی آن ترجیح داده می شود.

نمک هیدراته از پیوند ملکولی بین مولکول های نمک و آب تشکیل می شود و این اتفاق زمانی رخ می دهد که نمک در معرض آب یا محیط مرطوب قرار می گیرد در چنین شرایطی آب به نمک نفوذ می کند و منجر به فرایند هیدراتاسیون می شود. وقتی که مولکول آب جذب نمک می شود ساختار و خاصیت نمک دستخوش تغییرات می شود و در نتیجه کاربرد آن نیز دچار تغییرات می شود. نمک هیدراته معمولا در کشاورزی به عنوان کود در آزمایشات در آزمایشگاه شیمی و در صنعت زیبایی استفاده می شود.

نمک دریا چیست.

نمک دریا از تبخیر آب دریا به دست می آید امروزه معمولا بسیاری از آشپزخانه ها از نمک دریا استفاده می کنند به غیر از کاربرد آشپزی نمک دریا اغلب به استفاده در اسکراب بدن، حمام، نوشیدنی ها و محصولات می توان اشاره کرد نمک دریا از کلراید سدیم تشکیل شده نمک دریا به تنظیم تعادل مایعات در بدن و فشار خون کمک می کند و حاوی برخی از مواد معدنی مثل پتاسیم ، آهن، کلسیم است این نمک اغلب از نظر تغذیه ای برتر از نمک های دیگر است.

نمک هیمالیا چیست.

نمک صورتی هیمالیا از منطقه پنجاب پاکستان بدست می آید و به طور طبیعی صورتی رنگ است و در بین مردم به نمک هیمالیا معروف است این نمک سرشار از مواد معدنی است به همین دلیل نمک صورتی هیمالیا بسیار سالم تر از نمک خوراکی است این نمک به صورت دستی استخراج می شود و کمترین فرایند فراوری در آن رخ می دهد تا محصول تصفیه نشده به دست بیاید و بدون مواد افزودنی است و بسیار طبیعی تر از نمک خوراکی است. نمک هیمالیا حاوی 84 ماده معدنی مختلف و عناصر کمیاب و مواد ضروری بدن است در واقع مواد معدنی مخصوصا آهن موجود در این نمک باعث صورتی رنگ شدن این نمک است.

نمک هیدراته چگونه تشکیل می شود

نمک هیدراته از نظر شکل و ساختار با سایر نمک ها متفاوت است این نمک ها با مولکول های آب پیوند می خورد و به ساختار کریستالی آن می چسبد این فرایند زمانی اتفاق می افتد که نمک با رطوبت موجود در هوا برخورد می کند با این حال این اتفاق برای همه نمک ها نمی افتد تنها نوع خاصی از نمک ها قادر به جذب رطوبت و آب هستند و این نمک ها به نمک های هیدوسکوپی معروف هستند.

وقتی که نمک هیدراته گرم می شود مولکول آب موجود در آنها از طریق تبخیر از دست می رود این فرایند کم آبی نامیده می شود شکل حاصل از نمک هیدراته بدون آب نمک بی آب نامیده می شود .

نمک هیدراته در چه مواردی استفاده می شود

به دلیل ساختار منحصر به فرد مولکولی نمک هیدراته می تواند برای کاربردهای مختلف استفاده شود و لذا این نمک بسیار ارزشمند است نمک هیدراته در موارد زیر استفاده می شود

1– برای جلوگیری از یخ زدگی و لیز خوردن در جاده ها در ماه های سرد سال استفاده می شود.

2- به وسیله جذب رطوبت اضافی از تشکیل کپک جلوگیری می کند و آن را در صنعت دارو سازی مفید می کند.

3- به عنوان یک معرف در آزمایشات شیمیایی در کاربردهای آزمایشگاهی استفاده می شود

4- در بخش زیبایی و مراقبت های بهداشتی به کار می رود و در محصولات حمام یافت می شود

نمونه های از نمک هیدراته

نمک های هیدراته آن دسته از نمک های هستند که در سطح مولکولی می توانند با آب ترکیب شوند نمونه های از این نمک عبارتند از

1- نمک اپسوم که به دلیل خاصیت آرام بخشی ماهیچه ها شناخته شده و در حمام استفاده می شود.(نمک اپسوم یک ماده معدنی به شکل کریستال و بی رنگ است و در واقع همان سولفات منیزیم است  نمک اپسوم به صورت طبیعی در رسوبات آب دریا که تبخیر شده و آب نمک چشمه ای که گوگرد دارد و در رگه های معدن های زغال سنگ تشکیل می شود و کاربرد اصلی نمک اپسوم خاصیت تسکین کننده آن است. اگر شما مدتی در پشت میز بنشینید و یا ورزش طولانی انجام دهید و عضلات شما دردناک شود هیچ چیز مثل محلول نمک اپسوم حل شده در آب نمی تواند به آن آرامش بخشد این محلول از طریق پوست وارد بدن شما می شود این خاصیت آرامش بخشی از طریق منیزیم موجود در آن است و همچنین در عین حال خاصیت سم زدایی هم دارد و در درمان بیماری های پوستی موثر است.)

2- پنتا هیدرات سولفات مس که به رنگ آبی است و غالبا در فعالیت کشاورزی استفاده می شود.

3- نمک گلو بر که اغلب در صنایع شوینده استفاده می شود.

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *