نمک تصفیه یددار یگانه نمکی است در طول عملیات تصفیه تمام ناخالصی هایش حذف شده و به آن ید مورد نیاز بدن  افزوده شده است.

نمک ترکیبی از دو عنصر است که به صورت عام به آن کلر و سدیم گفته می شود، کلرور سدیم به صورت بلورهای های سفید  با دانه های بسیار ریز در طبیعت موجود است. و نمک طعام به ماده ای گفته می شود متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتا” از کلرور سدیم تشکیل شده است.

از آغاز تاریخ زندگی بشری مصرف کلرور سدیم به عنوان یک نوع چاشنی که به رژیم غذایی اضافه می شود کاملا”شناخته شده است و خواص ضد میکروبی نمک و ویژگی نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن ها روشی مرسوم و شناخته شده در زندگی افراد بشر بوده است.

نمک تصفیه شده یگانه

امروزه به علت شیوع زیاد بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها شناخته شده است، پژوهشها نشان می دهد که از هر ۸۰۰ مورد مرگ و میر در کشور ۳۰۰ مورد آن ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده می باشد. میزان مصرف نمک در کشور ما  ۱۵-۱۰ گرم در روز برای هر فرد  است ولی این میزان بنا به توصیه سازمان های بین المللی بایستی به ۳-۲ گرم در روز کم شود

نمک در طبیعت به دو صورت جامد (معادن نمک) و محلول در آب دریا وجود دارد. در نقاط مختلف ایران، ماده نمک به صورت معادن نمک و نمک دریا دیده می شوند. نمک به دست آمده از معدن ها، دارای ناخالصی هایی فراوانی است که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

از جمله ناخالصی های که در نمک وجود دارد می توان به مواد نامحلول مانند شن، ماسه و خاک و مواد آلاینده که برای استخراج از معدن استفاده می شود و مواد محلول نظیر سختی (کلسیم و منیزیوم) سولفات و فلزات سنگینی از قبیل سرب، جیوه، ارسنیک، کادمیوم اشاره کرد

بودن این  این ناخالصی ها در نمک می تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شده و در مواردی زیادی باعث مسمومیت می شود ، حتی باعث مانع شدن از جذب آهن در بدن شوند. بنابراین واحدهای تولید کننده نمک با تجهیز سیستم تصفیه توانسته اند با روش تبلور مجدد ناخالصی های محلول و نامحلول موجود در نمک را حذف کنند و نمکی کاملا” بهداشتی تحت عنوان“نمک تصفیه شده” تبلور مجدد را تولید کنند

مصرف زیاد نمک با افزایش فشار خون به خصوص در افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند ارتباط مستقیم دارد، به طور یقین ثابت شده است. افزایش یافتن فشار خون نیز خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد.

کاهش فشارخون و نمک تصفیه شده

استفاده زیاد نمک یا غذاهای شور چه عوارضی را در پی دارد؟

اگر نمک به مقدار مناسب و در حد اعتدال استفاده شود و کلیه ها سالم می ماند و کارکرد بهتری خواهد داشت و نمک مورد نیاز بدن تامین می شود، ولی اگر مصرف نمک بیش از اندازه باشد و مواد شور در عملکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع،اختلال ایجاد می کند نمک اضافی باعث تجمع زیاد آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود. استفاده زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و ایجاد بیماری های قلبی – عروقی به خصوص در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مصرف زیاد نمک به غیر از افزایش فشار خون، اثرات خطرناک دیگری مثل سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و …  بر سلامت دارند.

اصلی ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی کدام ها هستند؟

– نمک آشپزخانه و سفره که زمان طبخ غذا یا سر سفره به غذا اضافه می شود.

– انواع غذاهای آماده مثل سوسیس، کالباس،همبرگر و انواع کنسرو ها مانند کنسرو خورش ها، کنسرو سبزیجات و …

– انواع تنقلات شور مثل چیپس،چوب شور و لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک

– انواع شور و ترشی

– آجیل و مغز دانه های شور(پسته، بادام، فندق، گردو و …)

برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی چه نکاتی را باید رعایت کرد.

– اندازه نمکی که هنگام پختن غذا اضافه می کنید را کاهش دهید.

نمک ید دار تصفیه شده

– برای دوری از استفاده زیاد از نمک، از آوردن  نمکدان بر سر سفره اجتناب کنید

– غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است استفاده از این مواد غذایی را کم تر کنید.

– برای بطعم بهتر غذا و کاهش مصرف نمک در موقع تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن،شوید و …استفاده کنید.

– مصرف غذاهای شور مانند آجیل شور،انواع فرآورده های غلات حجیم شده مانند چیپس و … را کاهش دهید.

– چون جوش شیرین حاوی مقادیر زیادی سدیم است و باعث  ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار می شود. بنابراین در افرادی که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک دارند مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید خیلی کم شود

نمک یددار تصفیه شده یگانه چیست و چرا باید فقط از این نوع نمک استفاده کنیم؟

نمک تصفیه شده یگانه نمکی است کاملا بهداشتی که تمام ناخالصی های و مواد اضافی آن حذف شده است.

– نمک خوراکی لازم است از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمک های تصفیه شده یددار به علت خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت  زیادتری حفظ می کنند.

– نگه داشتن و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از 6 ماه ) موجب از دست رفتن قسمتی از ید آن می شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور آفتاب و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و برای افزودن نمک به غذا در زمان پخت، لازم است نمک را در پایان طبخ غذا به آن اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

– مصرف نمک تصفیه نشده به علت وجود ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم نیز باعث به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی جذب آهن در بدن می شود.

– همواره به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و علامت استاندارد و سیب سلامت  روی بسته بندی نمک ها دقت کنید.

– پیوسته دقت کنید که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هر گونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» اجتناب کنید.

نمک و غذاهای شور باید به مقدار خیلی کم مصرف شود و همان مقدار کم نمک نیز باید فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

بسته بندی نمک

استفاده خرده یا عمده نمک، نحوه بسته بندی آن در کارخانجات را مشخص می کند. به همین دلیل این فرایند در مورد نمک تصفیه شده خوراکی با نمک صنعتی و نیز نمک مورد نیاز صنایع غذایی متفاوت است.

بسته بندی نمک تصفیه شده

قیمت نمک تصفیه یددار یگانه

تولید کنندگان نمک معتقد هستند که نمک هایی که از لحاظ رنگ و شکل سفید و تمیز هستند بهتر و با قیمت خوب به فروش می رسند نمک تصفیه شده نیز معمولا سفید تر از سایر نمک ها دیده می شود
حتی اگر نمک از یک محل آلوده هم استخراج شده باشد عملیات تصفیه، همه مواد سمی و آلوده آن را حذف می کند

نمک تصفیه شده یددار یگانه را از کجا خریداری کنیم

شما عزیزان برای خرید نمک تصفیه یددار یگانه کافیست  از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها اطمینان حاصل کنید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *